EXPLOITATIEVERSLAG 2015 vastgesteld

Het exploitatieverslag 2015, opgemaakt door penningmeester Tjeu Tinnemans, is door de parochiecommissie op
16 februari 2016 vastgesteld. Tevens is de voorlopige begroting 2016 bijgesteld en de voorlopige begroting 2017
vastgesteld.
Het verslag wordt vervolgens via de parochie federatie naar het bisdom verzonden om ook daarvan de
goedkeuring te verkrijgen.

In het verslag kunt u zien dat het afgelopen jaar is afgesloten met een nadelig saldo van  €. 747,23. Omdat dit
ruim beneden de begroting is gebleven kan het bestuur terug zien op een gunstig verloop van het boekjaar.

In de begroting 2016 gaat men uit van een tekort van ruim €. 9.600,--. De bijgestelde begroting 2016 is tevens de
voorlopige begroting 2017 met eveneens een geraamd tekort van €. 9.600,--.
Het verslag alsmede een beknopt jaarverslag ligt achter in kerk om mee te nemen en thuis eens rustig door te
lezen. Door te klikken op Financieelverslag 2015 kunt u dit ook hier lezen of afdrukken.
Klik hier op jaarverslag 2015 om het complete jaarverslag te lezen of te downloaden.


Kerkbijdrage belangrijkste inkomenspost
Tekort Lambertuskerk loopt langzaam terug

Het tekort op de verantwoording van de financiële administratie van de St.Lambertusparochie was vorig jaar  (2013) bijna drieduizend euro of om
precies te zijn € 2.965,28. In 2012 was het tekort nog 4.373,68.
Dat blijkt uit het onlangs verschenen jaarverslag. De tekorten zijn de laatste jaren langzaam teruggelopen, maar voor 2014 wordt toch weer een
groter tekort verwacht.
De gezinsbijdrage is de grootste post bij de inkomsten. De parochianen droegen vorig jaar ruim 55 mille bij via de kerkbijdrage, die zij maandelijks
of jaarlijks aan de kerk  geven. De collecten, de stipendia tijdens de H.H.Missen, uitvaarten, huwelijken en andere diensten mee gerekend komt de
totale bijdrage van de parochianen op ruim 37.000 euro. Verhuur van een stukje grond, dat de parochie in bezit heeft en rente brengen bijna 28 mille
op. Door vrijval van grafrechten is 8.900 euro beschikbaar gekomen.

Uitgaven voor personeel, het onderhoud van de kerk, parochiecentrum en pastorie, energie en zakelijke lasten en verzekeringen belopen bijna 85.000
euro.
De kosten van de kerkdiensten (hosties, bloemen, kaarsen, zangkoren) zijn ca. 11.500 euro. De afdracht aan het bisdom, dekenaat, pastorale zaken en
bestuurs- en beheerskosten waren vorig jaar ruim 34.000 euro.
In totaal ging er vorig jaar in de parochie ruim 131.000 om, ongeveer hetzelfde bedrag als in 2012.
De minimale  kerkbijdrage blijft 70 euro per jaar. Wie voldoende kerkbijdrage betaald hoeft  voor uitvaartdiensten en huwelijksmissen niets te betalen.
Het aantal deelnemers loopt iets terug vooral door overlijdens. Er komen weinig jonge parochianen bij, die aan de gezinsbijdrage willen deelnemen.
Als iedere parochiaan zonder kerkbijdrage èèn euro per maand aan de kerk zou geven, is het tekort opgelost.

KERKBIJDRAGE OF WEL GEZINSBIJDRAGE

De kerk moet jaarlijks zien rond te komen van vrijwillige bijdrage. Dat is een bijdrage die de parochianen jaarlijks over maken. Dat is 70 euro of meer.
Wij noemen dit kerkbijdrage en wordt ook wel eens gezinsbijdrage genoemd. Er is een vaste groep waar wij jaarlijks op kunnen rekenen. In de meest
gevallen hebben deze een machtiging verstrekt voor een automatische bankafschrijving.
Deze vaste groep parochianen is de laatste jaren aan het afnemen, waardoor het voor het bestuur steeds moeilijker wordt om de touwtjes aan elkaar
geknoopt te krijgen.
Op degenen die tot nu toe geen kerkbijdrage gaven doen wij een beroep. Het is goed te weten dat de mooie en historische St.-Lambertuskerk – hét
monument van Nederweert – jaarlijks handen vol geld kost aan normaal onderhoud. Zou dit normaal onderhoud niet geschieden dan raakt het monument
in verval en dat is iets wat niemand in Nederweert zou willen. Daarom vragen wij alle inwoners een steentje bij te dragen aan het onderhoud van de kerk.
Bij een betaling van minimaal 70 euro per jaar zijn rouw- en trouwdiensten gratis; Om in aanmerking te komen voor gratis rouw- en trouwdiensten e.d.
dient u vier achtereenvolgende jaren voorafgaande aan huwelijk of overlijden voldoende bijdrage te hebben voldaan. Daarnaast wordt aan parochianen van
onze parochie een reductie op de grafrechten bij begraving op het parochieel kerkhof verleend.
Degene die kerkbijdrage betalen ontvangen ieder jaar het financieelkverslag van het afgelopen jaar.  Daarnaast is er een jaarverslag van het afgelopen
jaar ligt medio juli voor u achter in de kerk om mee te nemen. Ook kunt u dat verslag tijdens kantoor uren afhalen in het parochiecentrum.  Mocht u nog
geen bijdrage betalen en/of heeft u nog vragen of wenst u informatie over de kerkbijdrage dan kunt u terecht bij de penningmeester Tjeu Tinnemans (tel.
0495-633421). U kunt ook een acceptgirokaart of een (eenmalige) machtigingskaart ophalen in het Parochiecentrum (aan de achterzijde van de kerk bij
het kerkhof en de parkeerplaats). Tijdens het spreekuur kunt u ook voor andere zaken terecht in het Parochiecentrum.
Ook kan men de bijdrage middels banknummer NL80 RABO 013.55.07.227 van Kerkbestuur Sint-Lambertus Nederweert met vermelding
gezinsbijdrage. Heel veel dank voor uw ondersteuning.
In het laatste kwartaal van elk jaar, willen wij uw aandacht vragen voor de kerkbijdrage, ook wel genoemd de gezinsbijdrage. Met deze bijdrage
ondersteunt u de parochie, zodat zij haar dienstverlening aan de geloofsgemeenschap kan blijven verzorgen. Ook houdt u onze kerk open en geeft u
middelen om ons kerkgebouw te bewaren voor de toekomst. Redenen genoeg om deze ‘contributie’ voor de Sint-Lambertusparochie te voldoen. Voor de
volledigheid hierbij het banknummer van de Rabobank 135507227  ten name van Sinr-Lambertusparochie Nederweert met vermelding kerkbijdrage. De
parochie is u heel erkentelijk voor uw ondersteuning. Graag een woord van dank aan allen die dit jaar reeds hebben bijgedragen.

Voor meer informatie kunt u terecht bij de penningmeester van het kerkbestuur, de heer M. Tinnemans (tel. 633421).

Wijziging van tarieven voor diensten in de kerk

De parochiefederatie heeft besloten de tarieven voor diensten in de kerk voor de vier parochies (Nederweert, Budschop, Eind en Ospel) aan te
passen. De nieuwe tarieven gaan in per 1 juli. Als leidraad voor de aangepaste tarieven is het advies van het bisdom gebruikt.
Een intentie voor een H. Mis op doordeweekse dagen kost voortaan 10 euro. Voor een H. Mis op zaterdagavond en zondagmorgen geldt een tarief
van 25 euro.
Voor een uitvaartdienst met een vooravondmis wordt 400 euro gerekend. Voor alleen een vooravondmis geldt een bedrag van 250 euro. Deze
diensten zijn gratis voor degene, die de laatste vier jaar achtereen voldoende  kerkbijdrage heeft betaald.
Afwijkend van het advies van het bisdom blijft de jaarlijkse kerkbijdrage per huishouden gehandhaafd op 70 euro.
Voor een volledig overzicht van de tarieven zie www.kerknederweert naar de rubriek  algemeen en dan naar de pagina tarieven.

INCASSOBETALING KERKBIJDRAGE

Het bankrekeningnummer voor de kerkbijdrage is: NL80RABO.0135.507.227.

Volgens de nieuwe Europese betalingsregels zijn wij verplicht om een aantal gegevens te melden met betrekking tot de automatische incasso, zoals
het unieke machtigingskenmerk en ons incassant ID.
- Uw machtigingskenmerk is: MAND-46000….. ( + Volgnummer)
- Ons incassant ID luidt: NL77ZZZ302696441564
Deze beide gegevens treft u steeds aan op uw rekeningoverzicht.
Daarnaast informeren wij u dat wij het bedrag waarvoor u ons heeft gemachtigd, steeds zullen afschrijven:
- Bij maandbetaling op ca. de 15e van elke maand
- Bij kwartaalbetaling op ca. de 15e dag in  de maanden februari, mei, augustus en november
- Bij halfjaarbetaling op ca. de 15e dag in de maanden maart en september
- Bij jaarbetaling op ca. de 15e dag van de maand maart van elk jaar.
Wij zijn u dankbaar voor uw bijdrage, die o.a. gebruikt wordt voor het pastorale werk, voor het onderhoud van de kerk en voor vieringen.
Uw bijdrage maakt dat het werk van uw kerk door kan gaan.

Bij een betaling van minimaal 70 euro per jaar zijn rouw- en trouwdiensten gratis; Om in aanmerking te komen voor gratis rouw- en trouwdiensten e.d. dient u
vier achtereenvolgende jaren voorafgaande aan huwelijk of overlijden voldoende bijdrage te hebben voldaan. Daarnaast wordt aan parochianen van onze
parochie een reductie op de grafrechten bij begraving op het parochieel kerkhof verleend.

MACHTIGINGSKAARTEN

Voor de jaarlijkse kerkbijdrage is het handig gebruik te maken van machtigingskaarten. U machtigt daarmee het kerkbestuur om jaarlijkse een bedrag
van uw rekening te incasseren. Dat bedrag kunt per maand, per kwartaal, halfjaar of jaar laten afschrijven, geheel naar eigen wens. U hoeft er zelf niet
meer aan te denken en wil u de incasso beëindigen dan een berichtje aan het kerkbestuur en het incasseren wordt onmiddellijk beëindigd. U hoeft daar
niet voor naar de bank of briefjes te schrijven. De machtiging die u geeft blijft binnen de parochie bij de penningmeester.

Deze machtigingskaarten zijn verkrijgbaar in het parochiecentrum tijdens openingstijd of bij de penningmeester (tel. 633421) en u krijgt de in te vullen
machtigingskaart thuis gezonden.

Voor degene die voorheen nog geen kerkbijdrage betaalde doen wij hierbij een beroep om ook een steentje bij te dragen voor het onderhoud van de
mooie St.Lambertuskerk, "het monument van Nederweert". Bij een betaling van minimaal € 70,00 per jaar zijn rouw- en trouwdiensten gratis en wordt
ook een reductie verleend op de grafrechten bij begraving op het parochiekerkhof.

Heeft u nog vragen of wenst u verdere informatie over de kerkbijdrage dan kunt u contact opnemen met M.Tinnemans, telefoon 0495-633421.

Hartelijk dank aan allen die meedoen om onze geloofsgemeenschap financieel gezond te houden.

                                                                                                                                                             Naar boven ^

ACTIE KERKBALANS
Aan het begin van elk jaar heeft deze actie plaats. Dit is een landelijke actie, maar onze parochie doet er maar beperkt aan mee.

Bij de actie Kerkbalans wordt parochianen verzocht de kerk financieel te steunen met een kerkbijdrage. Net als andere parochies moeten wij jaarlijks
zien rond te komen met vrijwillige giften van de inwoners van de parochie. Het thema van de actie Kerkbalans is dit jaar is een kerk van blijvende waarde.
Kerkbalans is een gezamenlijke actie van de r.k. kerk, de protestantse kerk in Nederland, de oud-katholieke kerk, de doopsgezinde sociëteit en de
remonstrantse broederschap.

In voorgaande jaren werd in onze parochie huis-aan-huis een envelop met diverse gegevens gebracht. Hierbij zat het financieel verslag. Omdat de actie
Kerkbalans zo vroeg in het jaar wordt gehouden, kreeg u een financieel verslag van een jaar eerder. Daarbij krijgt u geen goed beeld van het voorbije jaar.
Daarom ontvangt u nu de gegevens pas medio april na vaststelling van het financieelverslag van het voorgaand jaar.

Wel zullen wij tijdens de landelijke actie Kerkbalans enkele gegevens achter in de kerk leggen en ook een blauwe ’eenmalige bankopdracht’. Op die
opdracht kunt u het bedrag invullen dat u als bijdrage dit jaar wilt doen. U kunt het formulier in de brievenbus van het Parochiecentrum (Kerkstraat 58)
doen. Het door u vermelde bedrag wordt dan van uw rekening afgeschreven, op dezelfde wijze als dat gebeurt met een acceptgiro, alleen zijn hieraan
geen inningskosten verbonden. Er liggen achter in de kerk ook gele machtigingskaarten. Die zijn bedoeld voor een kerkbijdrage gedurende een langere
periode (meer jaren). Handig voor wie per maand, per kwartaal of half jaar wil betalen. Dan heeft u daar geen omkijken aan. Heeft u reeds een
incassomachtiging afgegeven dan hoeft u niets te doen. Dit wordt automatisch geregeld.

Er is een vaste groep parochianen die jaarlijks getrouw de kerkbijdrage betaalt. Het kerkbestuur is die parochianen dankbaar voor de jaarlijkse vaste
bijdrage.

Met de kerkbijdrage die nu binnenkomt, komt de parochie er niet. Wij worden de laatste jaren geconfronteerd met tekorten. Daarom juist rekent het
kerkbestuur op die parochianen die nog een bijdrage geven.

Financiële zaken actuele blijvende berichten

EÉN COLLECTE, ÉÉN EURO
 
Eén collecte, één euro. Dat is de afspraak die de drie samenwerkende parochies in Nederweert, Budschop en Nederweert-Eind hebben gemaakt. Aan
de kerkgangers wordt gevraagd voor de collecte tijdens de H. Mis één euro te geven.

Vroeger, vóór de invoering van de euro, was het motto één collecte, één gulden. Die ene gulden is door velen gewijzigd in 50 eurocent. Daarmee komen
we er niet. In de tien jaar dat de euro nu bestaat, zijn de energiekosten (elektriciteit, gas) en de onderhoudskosten gestegen. De collecte blijft natuurlijk
een vrije gave, maar het verzoek c.q. advies is een euro (of meer!) In het mandje te doen.

COLLECTE TIJDENS UITVAART IS NIET VOOR HET LEZEN VAN MISSEN
De collecte tijdens een uitvaartdienst is niet bestemd voor het lezen van  een of meerdere Missen voor de overledene.  De collecte is bestemd voor het
onderhoud, verwarming en verlichting van de kerk en voor pastorale diensten.

STICHTINGEN
Stichtingen voor overledenen

Voor intenties voor overledenen tijdens H.H. Missen kunnen met de parochie afspraken worden gemaakt voor tien of twintig jaar. We spreken dan van stichtingen en daarvoor worden stichtingsaktes opgemaakt.
Familieleden van de overledene kunnen in die akte een datum laten vastleggen voor de intentie die tijdens de H.H. Missen worden voorgelezen en in de kerkberichten van dit weekblad worden gepubliceerd. Die datum is naar keuze, maar bijna altijd is dat als een jaardienst, of voor verjaardag of het weekeinde dat het dichtst bij deze data ligt. Ook nog in leven zijnde parochianen kunnen een stichtingsakte afsluiten voor het geval ze geen of weinig directe familieleden hebben. De intenties gaan dan in na het overlijden.
In de stichtingsakte wordt een en ander vastgelegd. De stichtingsakte wordt door het bisdom geregistreerd. Het bisdom houdt er toezicht op dat de stichtingsakte wordt nagekomen.
De kosten voor een stichting voor intenties tijdens H.H. Missen in het weekeinde zijn voor tien jaar 250 euro en voor twintig jaar 500 euro. Ook zijn stichtingen op werkdagen mogelijk, voor 10 jaar 100 euro en voor 20 jaar 200 euro. Vooruit betaalde diensten kunnen ook geregeld worden; dat is dan meestal voor minder dan tien jaar.
Voor meer informatie over stichtingen of het laten opmaken van een stichtingsakte kan men terecht bij penningmeester van de parochie Tjeu Tinnemans (tel. 0495-633421) of tijdens het spreekuur in het Parochiecentrum bij Marlies van de Moosdijk (tel. 0495-625887). Ook per e-mail te bereiken: zie de website www.kerknederweert.nl.
U ziet het dikwijls bij de misintenties staan: jaardienst voor…Jaardiensten zijn rond het sterfdag van een overledene. U kunt een jaardienst per keer opgeven. U kunt jaardiensten voor tien of twintig jaar laten vastleggen. Kinderen van overleden ouders geven een jaardienst vaak kort na het overlijden op, zodat zij er jarenlang op tijd bij zijn en het niet kunnen vergeten. Als u er niet zeker van bent dat na uw overlijden jaarlijks een mis wordt gelezen, kunt u dat ook bij leven regelen. 

Informatie over stichtingen en jaardienst tijdens het spreekuur in het Parochiecentrum of bij de penningmeester van het kerkbestuur M. Tinnemans (tel. 0495-633421).

STICHTINGSAKTE
Kan ik nu regelen dat na mijn dood op een vast te stellen datum tot intentie van mij een H. Mis wordt gelezen? Dat is een vraag die nog al eens wordt gesteld aan de pastoor of aan een ander lid van het kerkbestuur. Het antwoord is: Ja, dat is mogelijk. Dat kan gebeuren door een stichtingsakte te tekenen. In zo’n acte wordt geregeld dat tien of twintig jaar na de dood ieder jaar in het weekend na de overlijdensdatum, op de sterfdag, op de verjaardag of op een andere bijzondere dag een H. Mis wordt gelezen. Dat zijn jaardiensten en ze worden in de kerkberichten opgenomen en bij de voorbede tijdens de mis voorgelezen. 

De kosten van een stichtingsakte voor een mis in het weekend zijn voor tien jaar 210 euro en voor twintig jaar 420 euro. U bent er dan van verzekerd dat op de in de akte vastgelegde dag tijdens de H. Mis voor de door u opgegeven intentie wordt gebeden.

Voor meer informatie of het opmaken van een stichtingsakte kunt u contact opnemen met pastoor R. Schuffelers (tel. 631317) of met de penningmeester M. Tinnemans (633421). U kunt ook tijdens spreekuur in het parochiecentrum dit regelen.

JAARDIENST, STICHTINGEN VOORUITBETAALDE DIENSTEN
Bij de misintenties ziet u het iedere week bij de kerkberichten staan: jaardienst voor of vanwege verjaardag ...en dan volgt een naam. Een jaardienst wordt meestal opgegeven voor in het weekend die het dichtst bij de sterfdatum of verjaardag ligt. Dat kunnen nabestaanden iedere jaar opnieuw regelen. 

Maar wat gebeurt er als er alleen verre nabestaanden zijn, ver in de familie of ver in afstand van Nederweert? U kunt ook zelf regelen dat er na uw dood ieder jaar of iedere maand of welke termijn u kiest een mis tot uw intentie wordt gelezen. U kunt een afspraak maken dat na de dood op een vast te stellen datum dichtbij de dag van overlijden of een verjaardag ieder jaar een misintentie is. Dat kunt u voor tien of zelfs twintig jaar regelen. Dat gebeurt via een stichtingsakte, waarin de wensen worden vastgelegd. Hieraan zijn kosten verbonden: een jaardienst voor tien jaar kost 210 euro en voor twintig jaar 420 euro. 

Vindt u tien jaar te lang dan kunt u ook kiezen voor een kortere termijn. Dan kunt u kiezen voor een vooruitbetaalde dienst. Dat is geen stichting, maar valt onder de akte vooruitbetaalde diensten.

Via een stichtingsakte bent u ervan verzekerd dat ieder jaar op de door u gekozen dag tijdens de H. Mis voor de opgegeven intentie wordt gebeden. Deze misintentie wordt gepubliceerd bij de kerkberichten en wordt voorgelezen tijdens de mis. Voor het opmaken van een stichtingsakte of meer informatie hierover kunt u een afspraak met de penningmeester Tjeu Tinnemans (tel. 0495-633421). Tijdens het spreekuur in het parochiecentrum is dit direct te regelen.

Een stichtingsakte wordt in drievoud opgemaakt. Een is voor de opdrachtgever, een gaat naar het bisdom en een blijft in het archief de kerk. Als de kerk, die in stichtingsakte genoemd wordt, onverhoopt gesloten wordt– voor de Sint-Lambertuskerk is dat ondenkbaar – dat zorgt het bisdom ervoor dat de missen met de opgegeven intentie in een andere kerk worden gelezen.

ERFSTELLINGEN EN LEGATEN
Onlangs is er een brochure uitgegeven over erfstellingen en legaten.

Velen laten na hun dood per testament een bedrag na aan een goed doel. Ongetwijfeld is het ook zinvol om de Kerk te gedenken die het welzijn van mensen, geestelijk en materieel , wil dienen. Er wordt vaak niet meer aan gedacht maar deze ondersteuning voor de parochies is zeer welkom om het kerkgebouw in stand te houden en de parochie te laten voortbestaan. De overheid trekt zich steeds meer financieel terug en de lasten die de parochianen gezamenlijk moeten dragen drukken steeds zwaarder op de parochie. Trouwens; een gift ten bate van de parochie wordt minimaal door de overheid belast ( vermoedelijk vervalt binnenkort het schenkingsrecht of de successie). Neemt u gerust eens contact op met de pastoor.

VERHUIZING EN ADRESWIJZIGING

Het is een heel normale zaak dat burgers zich bij de gemeente melden, als zij van adres wijzigen. Soms verandert hun huisnummer, maar dat komt van de gemeente af. Adreswijzigingen en verandering van huisnummer worden doorgegeven aan familie, vrienden en kennissen. In veel gevallen wordt vergeten dergelijke wijzigingen aan het kerkbestuur door te geven. Men denkt dat de kerk deze gegevens automatisch van de gemeente krijgt. Maar dat is al enige jaren niet zo. Wij als parochie willen onze administratie op orde hebben en houden, onder meer voor het doopregister, communie, vormsel, huwelijk overlijden, register begrasafplaats en financiële administratie. Daarom is het van belang dat een adreswijziging ook wordt gemeld bij het kerkbestuur (parochie centrum, Kerkstraat 58, 6031 CJ Nederweert of e-mail). 

Voor de administratie van ons kerkhof komt het nog al eens voor dat bij verlenging van het grafrecht de grafrechthouder niet is op te sporen. Dit kan voor nabestaanden heel vervelende gevolgen hebben. Daarom ons verzoek: geeft bij adreswijziging of anderszins dit ook door aan het kerkbestuur te melden. 

   INHOUD van deze pagina